Mountaineer

این وبلاگ فقط به دلیل پیشرفت و ترویج کوهنوردی تشکیل شده و هیچ اهداف دیگری نخواهد داشت.

Mountaineer

این وبلاگ فقط به دلیل پیشرفت و ترویج کوهنوردی تشکیل شده و هیچ اهداف دیگری نخواهد داشت.

آنچه باید درباره ی کلاه ایمنی بدانیم…

آنچه باید درباره ی کلاه ایمنی بدانیم…

کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت و یا به عبارتی Helmet یکی از وسایل ایمنی در فعالیت های کوهنوردی می باشد که امروزه در مدل ها و مارک های متنوع در بازار موجود است.

در این نوشته ی کوتاه قصد داریم تا به اجمال مروری بر این کلاه ها داشته باشیم و با انواع آنها و ویژگی هایشان آشنا شویم و نحوه ی استفاده ی درست از این

 وسیله را بیاموزیم.  

 

 

 

 

 

آنچه باید درباره ی کلاه ایمنی بدانیم…

کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت و یا به عبارتی Helmet یکی از وسایل ایمنی در فعالیت های کوهنوردی می باشد که امروزه در مدل ها و مارک های متنوع در بازار موجود است.

در این نوشته ی کوتاه قصد داریم تا به اجمال مروری بر این کلاه ها داشته باشیم و با انواع آنها و ویژگی هایشان آشنا شویم و نحوه ی استفاده ی درست از این وسیله را بیاموزیم.

چرا؟

مهمترین سوالی که در ابتدا پیش می آید این است که چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم؟

جواب این سوال تا حدی مشخص است و همانطور که از نامش پیداست برای ایمنی بیشتر. چرا که کوهنوردی (هر شکل از آن) ورزشی است که در ذات خود با خطر همراه است و کوهنورد با هوش کسی است که این خطر را به حداقل برساند.

به هر حال شما نمی توانید:

جلوی برخورد احتمالی سر خود با سنگ ها را بگیرید.( مسلما سنگ ها سخت تر از سر شما هستند.)

جلوی ریزش احتمالی سنگ ها بگیرید.

هرگز نمی توانید هنگامی که همطناب شما در حال صعود است و شما درست در زیر او ایستاده اید و حمایت می کنید، جلوی ابزاری را که از دست او رها می شود را بگیرید و یا حتی سنگی که ممکن است در اثر صعود او سقوط کند.

(در یخ نوردی) جلوی ابزارهای تیز و تکه یخ های در پروازی که به سمت شما می آیند را بگیرید .

و …

پس برای صعودی مطمئن تر به آن نیاز دارید.


فعالیت شما چیست؟


در کوهنوردی با توجه به نوع فعالیتی که شما بیشتر انجام می دهید می توانید کلاه خاص آن فعالیت را نیز انتخاب کنید. البته این بدان معنی نیست که کلاهی که شما برای یک فعالیت خاص برمی گزینید برای فعالیت های دیگر کاربردی ندارد.

سنگ نوردی:

در این مورد شما به یک کلاه سبک نیاز دارید با تهویه خوب شاید بهترین گزینه برای شما کلاه های پلاستیکی باشد، زیرا آنها بسیار با دوام هستند.

یخ نوردی:

کلاه هایی از جنس کربن و یا فایبر گلاس در یخ نوردی بسیار متداول اند. این کلاه ها باید اندازه سر شما باشد و جا برای یک کلاه گرم و هدلامپ شما داشته باشد.

کوه نوردی:

این کلاه ها باید به راحتی تنظیم پذیر باشند. کلاه هایی از جنس پلاستیک بسیار متداول بوده و معمولا بسیار تنظیم پذیر اند.

غارنوردی:

در این فعالیت شما بیشتر به یک کلاه بادوام نیاز دارید.


انواع کلاه های ایمنی:

به طور کلی کلاه ها بر اساس پوشش خارجیشان به سه دسته تقسیم می شوند:

فایبرگلاس

پلاستیک و نایلون

کربن (پلی کربنیت)


وظیفه ی تمامی کلاه ها محافظت از سر شماست ولی هر یک از اینها این کار را به روش خاص خود انجام می دهند.

کلاه های فایبرگلاس و کربن انرژی سنگی را که می افتد جذب می کنند در حالی که کلاه های پلاستیکی و نایلونی این انرژی را به سیستم افسار (دهنه) کلاه منتقل می کنند. به همین دلیل کلاه هایی از جنس فایبر گلاس و کربن به سر چسبیده ترند.

فایبرگلاس:

این کلاه ها از یک لایه نازک فایبرگلاس با آستر فوم ساخته شده اند. این کلاه ها پایداری بالایی دارند و راحت اند ولی تهویه آنها معمولا خیلی خوب نیست. در گذشته کلاه هایی از این جنس معمولا سنگینتر از سایر کلاه ها بودند اما امروزه این طور نیست.

پلاستیک و نایلون:

کلاه های پلاستیکی بسیار متداول هستند . آنها اغلب راحتی و تهویه خوبی دارند . پایداری آنها بستگی کامل به سیستم افسار (دهنه) داخلی کلاه دارد. وزن آنها بسته به طراحیشان بسیار قابل تغییر است.

کربن:

سبکترین و قویترین پوسته از میان سایر پوسته هاست و بیشتر از جنس پلی کربنیت می باشد. مانند کلاه های فایبر گلاس انهایی که از کربن ساخته شده اند معمولا خیلی نزدیک سر می چسبند و این بدان معنا است که راحتی و پایداری بالایی دارند.

طراحی:

امروزه بسیاری از مدل های کلاه، صاف و ایرودینامیک بوده و اغلب تهویه خوبی دارند ، وزن کم و تنظیم پذیری از دیگر ویژگی های آنها است. پس بهتر است به دنبال ویژگی های دیگری باشید.

 


چیزهای دیگری که باید دنبالش بود:

هد بند داخلی کلاه تنظیم پذیر باشد تا کلاه بهتر به سر بچسبد.

جهت جا دادن هدلامپ، کلاه دارای گیره های داخلی توکار باشد.

سیستم نگهداری ( تسمه های چانه) که کلاه شما را روی سرتان نگه می دارد و به خوبی در جلو و عقب قابل تنظیم باشد.

هدلامپ:

بسیاری از کوهنوردی ها در تاریکی شروع می شود پس مهم است تا کلاه شما هدلامپی را به طور ایمن در خود نگه دارد . بسیاری از کلاه ها ریسمانی کش سان جهت محکم کردن هدلامپ دارند که در شرایط آب و هوایی گرم خوب است اما در شرایط سرد ریسمان خاصیت کشسانی خود را از دست می دهند. پس دنبال کلاهی باشید که از قفل های پلاستیکی یا چنگک های فلزی برای این موضوع بهره می جوید.


شیوه ی استفاده ی صحیح از کلاه:

نحوه قرارگیری صحیح کلاه بر روی سر به این کلاه دوچرخه سواری نگاه کنید. یک کلاه زمانی کاملا به سر چسبیده است که به شکل مستقیم روی سر بنشیند ، جلوی کلاه پایین و روی ابروهاست (برای محافظت از پیشانی) .

سیستم بالشتکی اطراف کلاه فشار یکنواختی در تمامی اطراف سر اعمال می کند و با حرکت پوست پیشانی به همان اندازه کلاه می چرخد از چپ به راست و از جلو به عقب.

تنظیم دهانه کلاه:

تسمه های جلو و پشت که شکل Y دارند در زیر و جلوی گوش قرار گیرند.

کلاه نباید هنگامی که بند زیر چانه بسته می شود لق بزند.

سگک تسمه چانه به طور محکم دور گلو باشد . سگک را متصل کنید مطابق دستور العملی که برای کلاه شما آماده شده است و تسمه را بکشید به طوری که به راحتی دور گلوی شما قرار گیرد. این کار، عملکرد کلاه شما را دراصابت های شدید تضمین می کند.

دقت کنید:

  • اگر کلاه به درستی تنظیم نشده باشد ، ممکن است کارکردی نداشته باشد.
  • کلاه را سرازیر و در پشت سرتان نگذارید حتی اگر شما بتوانید شکل Y را در اطراف گوش هایتان داشته باشید.
  • کلاه شل نباشد. چرا که ممکن است بیافتد و از طرفی نیز از پیشانی شما مراقبت نمی کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد